پژوهش لرستان

به مطالعه ، تحقیق و پژوهش اهمیت بدهید. مقام معظم رهبری

پژوهش لرستان

به مطالعه ، تحقیق و پژوهش اهمیت بدهید. مقام معظم رهبری

پژوهش لرستان
بسم الله الرحمن الرحیم
این سایت جهت اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری استان لرستان ایجاد گردیده است.
نظرات پیشنهادی خود را در انتهای مطالب برای ما بفرستید.
و ما توفیقی الا بالله العلی العظیم
مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری استان لرستان
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

research

 ۲۵ آذر در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز پژوهش و فناوری نامگذاری شده است.

هفته پژوهش از  23  آذر ماه با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصمیم گیری نکنیم» آغاز می‌شود و تا 29 آذر ادامه دارد.

موفقیت روزافزون علم در شناخت جهان هدفدار و قانونمند که با تکیه بر ابتکارات خلاقیت‌های به ودیعه نهاده شده از سوی خدای متعال در وجود بشر و بهره برداری از قدرت شگرف اندیشه آدمی صورت گرفته، فضای زندگی جدیدی را برای انسان‌ها به ارمغان آورده است.

این فضای جدید و این تمدن نوظهور که خود برخاسته از تعاملات عمیق میان تمدنی و میان فرهنگی است، موجد خواست‌ها، نیازها، اندیشه‌ها مسائل و مشکلاتی است که به نوبه خود توسعه علم و اندیشه را می‌طلبند.

در این مسیر اندیشه‌های ژرف در قالب پژوهش‌های بنیادین صورت بحث پذیر به خود می‌گیرند و دستمایه انجام پژوهش‌های کاربردی می‌شوند تا خواست‌ها و نیازها را پاسخ گویند و راه‌حل‌های بهتر و بیشتری برای مسائل و  مشکلات جوامع بشری پیشنهاد کنند و همین جاست که نقش موثر و سهم بسزای بخش تحقیقات در روند تحولات جوامع آشکار می‌شود.‌

تحولات زندگی بشر در قرن بیستم نشان از گسترش روز افزون اهمیت علم و تحقیق داشت، به ویژه در نیمه  دوم این قرن کشورهای صنعتی و در حال توسعه با آگاهی از نقش پژوهش در خلق فن‌آوری و شتاب‌دهی برای توسعه، عمده توجه خود را مصروف تقویت و ارتقای بخش تحقیق نموده اند. از این روست که می‌توان گفت بین پیشرفت بخش تحقیق و شتاب توسعه فراگیر و پایدار در هر کشور ارتباط مستقیم برقرار است.

نقش پژوهش در توسعه همه‌جانبه پایدار چنان برجسته و انکارناپذیر است که می‌توان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه دانست. اما علی رغم اعتراف و اذعان نسبت به اهمیت مقوله پژوهش، این حوزه با دشواری‌های ساختاری و عملکردی فراوانی مواجه است.

همشهری آنلاین

از هم اکنون برای هفته پژوهش و فناوری برنامه ریزی کتید

مطالب مرتبط با هفته پژوهش و فناوری


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۸ ، ۱۰:۱۵
پژوهش لرستان : ۳۰۰

http://sirehalavi.cnf.ir/files_site/homePictures/r_153_190912124705.jpg

یازدهمین همایش سیره علوی با رویکرد سلامت

شخصیت امیرالمومنین علی (ع) که در نگاه مسلمان و غیرمسلمان مظهر «انسان کامل» و «صدای عدالت انسانی» است، میطلبد که شناخت هرچه بیشتری نسبت به سیره او حاصل شود. در همین راستا در سال 1387 با همت نماینده محترم ولی فقیه در استان لرستان، دبیرخانه «سیره علوی» تثبیت و ماندگار شده و هر ساله، به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای آموزشی و پژوهشی استان که با مشارکت و استقبال گسترده تمامی دانشگاه­ها و محقیقن برگزار می­شود، در قالب همایش علمی در معرض قلم و افکار اندیشمندان و فرهیختگان قرار می­گیرد.

 تا کنون ده همایش آن با رویکردهای مختلف برگزار و در سال جاری یازدهمین همایش آن به صورت ملی با عنوان «سیره علوی با رویکرد سلامت» به همت بنیاد ملی غدیر، نماینده محترم ولی فقیه و دانشگاه­های استان لرستان در دانشگاه علوم پزشکی لرستان در تاریخ 14 اسفندماه سال 1398 برگزار خواهد شد.

امید است رویکرد جدید همایش که به مسأله سلامت (اعم از سلامت جسم، روح و روان، اعتقاد، اخلاق و رفتار و همچنین سلامت اقتصادی به عنوان یکی از دغدغه های مهم جامعه) می­پردازد، فرصتی برای اندیشمندان و صاحبان فکر و قلم، که از ارادهای محکم برای سلامت جامعه و توانمندسازی کشور برخوردارند، فراهم آورد تا به ارائه اندیشه و راهکارهای خود در قالب مقالات ارزنده بپردازند.

لازم به ذکر است مقالات برگزیده ضمن نمایه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلامISC در قالب لوح فشرده چاپ و مقالات برتر در روز همایش ارائه و از ایشان تجلیل بعمل خواهد آمد انشاء الله.

محورهای همایش

سلامت جسمی در سیره علوی

 

اهمیت سلامت جسمی از نگاه امام علی (ع)

تغذیه و سلامت در کلام امام علی (ع)

بهداشت جسمی در سیره علوی

تأثیر سلامت جسم بر روح و روان از منظر امیرالمؤمنین (ع)

تغذیه در گروه های آسیب پذیر در سیره علوی

 

سلامت روح و روان در سیره علوی

 

 حیات طیبه از منظر امام علی (ع)

راهکارهای رشد شخصیت در نهج البلاغه

بهداشت روانی و روانشناسی سلامت در سیره علوی

تأثیر متقابل سبک زندگی، سلامت روحی و روانی در احادیث علوی

آسیب­شناسی سلامت روح و روان از نگاه امام علی (ع)

بررسی نظرات روانشناسی و جامعه شناسی در باب سلامت با تأکید بر سیره علوی
 

سلامت اعتقادی، اخلاقی و تربیتی در سیره علوی

 

راهکارهای تحقق سلامت معنوی از منظر امام علی (ع)

تأثیر و تأثر اخلاق، رفتار و اعتقاد در بیان امیرالمومنین

رفتار مطلوب سیاسی در سیره علوی

فرهنگ نقد و گفتگو در سیره علوی

تعامل حاکمیت با مردم و نخبگان در حکومت امام علی (ع)

راهکارهای عملی تأمین سلامت اداری، اجتماعی و سیاسی در سیره علوی

 

سلامت اقتصادی و اجتماعی در سیره علوی

 

نشاط و شادابی و رابطه آن با سلامت اجتماعی و اقتصادی در کلام امام علی (ع)

رفتار اجتماعی و اقتصادی شهروندی و سلامت جامعه در احادیث امام علی (ع)

نقش تاب­آوری اجتماعی و مقاومت اقتصادی بر سلامت جامعه در سیره علوی

نقش کارگزاران اجتماعی و اقتصادی بر سلامت جامعه در حکومت علوی

سرمایه اجتماعی و سلامت جامعه در نهج البلاغه

رابطه ساختار اجتماعی و اقتصادی با سلامت جامعه از نگاه امام علی (ع)
 

پوستر همایش 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۸ ، ۱۱:۵۸
پژوهش لرستان : ۱۷۷
جمعه, ۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۲ ق.ظ

دکتری پژوهش‌ محور چیست؟

research

دکتری پژوهش‌محور رایج‌ترین شیوه تربیت دانشجوی دکتری در کشورهای برتر علمی دنیا است که در آن سعی می‌شود دانشجوی به جای وابستگی به دانش استاد راهنما؛ به دانشمندی مستقل با توانایی تولید علم تبدیل شود.

دو مدل رایج تربیت دانشجوی دکتری در دنیا شامل مدل درس‌محور (course based) و پژوهش‌محور (research based) می‌شود که البته تا کنون حرف اول و آخر در تربیت دانشجوی دکتری در ایران با مدل درس‌محور بوده است اما وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 90 به درج کد رشته‌هایی در دفترچه انتخاب رشته پذیرفته‌شدگان اولیه این آزمون اقدام کرد که حاکی از ورود مدل «دکتری پژوهش‌محور» به نظام تربیت دانشجوی دکتری در کشورمان بود.

در تربیت دانشجوی دکتری در مدل درس‌محور (course based) دانشجو موظف به گذراندن تعدادی واحد درسی بر مبنای برنامه آموزشی در هر نیمسال تحصیلی است. گرچه ممکن است دروس گذرانیده شده در دوره‌های قبل در این دوره تکرار شوند و یا دروسی که به آنها در آینده نیاز مبرمی داشته باشند هرگز ارائه نشوند و در پایان پس از قبولی در امتحان جامع، موضوع پایان‌نامه انتخاب می‌شود.

در دوره‌های دکتری پژوهش‌محور (research based) دانشجو پس از انتخاب استاد راهنما و موضوع رساله دوره‌ای سه تا 6 ساله را می‌گذراند. در این مدت به تشخیص استاد راهنما یا نیاز دانشجو، دروسی به صورت پراکنده و سازمان‌نیافته و در راستای عنوان رساله گذرانده می‌شود و در نهایت از رساله دفاع می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۸ ، ۱۰:۳۲
پژوهش لرستان : ۲۲۲