پژوهش لرستان

به مطالعه ، تحقیق و پژوهش اهمیت بدهید. مقام معظم رهبری

پژوهش لرستان

به مطالعه ، تحقیق و پژوهش اهمیت بدهید. مقام معظم رهبری

پژوهش لرستان
بسم الله الرحمن الرحیم
این سایت جهت اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری استان لرستان ایجاد گردیده است.
نظرات پیشنهادی خود را در انتهای مطالب برای ما بفرستید.
و ما توفیقی الا بالله العلی العظیم
مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری استان لرستان
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

میرملاس

میرملاس چیست ؟

غار میرملاس در حدود ۱۸کیلومتری شمال شرقی شهرستان کوهدشت استان لرستان قرار دارد که به شناسنامه باستانی لرستان معروف است. نقاشی‌ها و نگاره‌هایی بر دیواره‌های جنوبی و شمالی این غار باقی مانده است که بیشتر صحنه‌هایی از رزم، شکار، انسان و حیوان را نشان می‌دهد. نقوش حیواناتی چون گوزن، گاو، سگ، روباه و خصوصا اسب و سوار در حال تیراندازی و شکار و موضوعات رزمی با رنگ‌های قرمز و سیاه بر دیواره این غار نقش بسته است. اندازه صورت‌ها در نگاره‌های سنگی میرملاس بین ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر و اغلب با نقش‌های حیوانات به صورت نیم رخ است.

نقاشی های روی این غار فاقد هرگونه پوشش و محافظ می باشد. ورودی غار به علت ریزش طبقات فوقانی مسدود می باشد. نقوش دیواره ایوان غار توسط عوامل انسانی و طبیعی مخدوش شده و به سختی قابل مشاهده است.
براساس نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشینه این سنگ نگاره‌ها به هزاره دهم ق.م یعنی بیش از ۱۲ هزار سال پیش می‌رسد. البته این تاریخ مورد اختلاف نظر می باشد.
در بالای کوه سرسرخین همچنین کوه همیان نیز از دیگر کوههای شهرستان کوهدشت چنین سنگ‌نگاره‌هایی هست.
سنگ نگاره های کوه میرملاس شهرستان کوهدشت در ردیف قدیمی ترین سنگ نگاره های دنیا است.

این نقوش در شمال شهرستان کوهدشت واقع شده اند. نقاشی های مذکور نقش جادوی و سحر آمیزی داشتند و معمولا افراد این نقوش رابر روی دیواره غارها ایجاد می نمودند و آرزو و آمال خویش را که همانا شکار بود بر روی دیواره ها نقش می کردند تا شاید در عالم واقع بهتر بتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند به علاوه با ایجاد این نقوش که در زندگی آنها مهم بود با این عمل امید به فراوانی آنها را در عالم واقع تسهیل می نمودند. نقوش صخره ای میرملاس و هومیان از جمله آثار بی نظیر در سطح کشور است که نشان از دیرینگی و باستانی بودن این خطه دارد نقوش دره میرملاس با نقشی لنگرکشتی آغاز می شود پس نقشهایی از میادین شکار گوزن به صورتهای فردی و جمعی است تعداد آنها در دره میرملاس ۱۸ و در هومیان ۱۰ نقش است که عمدتاً به رنگ سیاه اخرایی و زرد رنگ طراحی و اجرا شده اند . در هومیان ( هومیون ) ، نقشی از گوزن و شکارچی اسب سوار با تیر و کمان به صورت زیبا و کاملی وجود داشته که گذشت زمان قسمتی از سوار و اسب شکارچی را خراب کرده است . این آثار مربوط به دوره پارینه سنگی می باشند .

https://tripyar.com/uploads/picture/1804/2.jpg

غار میرملاس و سنگ نگاره های آن

سنگ نگاره‌های غار میرملاس نشانه‌ وجود تمدنی باستانی در لرستان/ تخریب این  نقوس در سال‌های اخیر

سنگ نگاره‌های غار میرملاس نشانه‌ وجود تمدنی باستانی در لرستان/ تخریب این  نقوس در سال‌های اخیر

https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1396/7/21/6891139_514.png

هومیان نقوش صخره ای هومیان

مطالب مرتبط : استان لرستان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی