پژوهش لرستان

به مطالعه ، تحقیق و پژوهش اهمیت بدهید. مقام معظم رهبری

پژوهش لرستان

به مطالعه ، تحقیق و پژوهش اهمیت بدهید. مقام معظم رهبری

پژوهش لرستان
بسم الله الرحمن الرحیم
این سایت جهت اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری استان لرستان ایجاد گردیده است.
نظرات پیشنهادی خود را در انتهای مطالب برای ما بفرستید.
و ما توفیقی الا بالله العلی العظیم
مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری استان لرستان
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

زنگ آغاز هفته پژوهش و فناوری نواخته شد

 ۱۴۰۲/۰۹/۱۱

در نخستین روز هفته استانی پژوهش و فناوری، زنگ پژوهش و فناوری با حضور دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان و دبیر ستاد هفته استانی پژوهش و فناوری در دبیرستان دخترانه شاهد مهر خرم‌آباد به صدا درآمد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، صبح روز شنبه، 11 آذرماه، در نخستین روز از هفته استانی پژوهش و فناوری با حضور دبیر ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری (دکتر علی نظری)، دکتر مصطفی کرم‌پور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان، حسین سهرابی، مشاور رئیس دانشگاه لرستان در امور ایثارگران، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان لرستان (یونس بهاروند)، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان لرستان (پرویز عبدی)، مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو خرم‌آباد (عبداله بهاروند)، رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت استان لرستان (دکتر موسوی)، جمعی از معلمان و دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه شاهد مهر خرم‌آباد، زنگ پژوهش و فناوری توسط دکتر نظری، نواخته شد.

در این مراسم، دکتر علی نظری، دبیر ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری در سخنانی، ضمن تسلیت ایام فاطمیه و گرامیداشت هفته استانی پژوهش و فناوری، گفت: «آموزش و پرورش، در حقیقت، منبع پژوهش است؛ آموزش و پرورشی که برآیندی است از پژوهش و اساس پژوهش است».

دکتر نظری تشریح کرد: «دانش‌آموزان همان کسانی است که جامعه را خواهند ساخت؛ دانش‌آموزان دختر در کسوت مادری، خواهری به عنوان مدیر، معلم، به‌عنوان نماینده مجلس، به‌عنان صنعتگر، به عنوان پژوهشگر و استاد دانشگاه و ده‌ها مقوله دیگر، در جامعه زیست خواهند کرد و جامعه را خواهند ساخت».

دبیر هفته استانی پژوهش و فناوری توضیح داد:‌«با پژوهش است که ما می‌توانیم بفهمیم که اساس قضیه فلسطین، آن غزه مظلوم و البته مقتدر، چگونه به‌وجود آمده است؛ در بین این هم دروغ‌پردازی که بوق‌های تبلیغاتی دارند با پژوهش است که ما و شما می‌توانیم متوجه بشویم اساس این قضیه چیست؟ با پژوهش است که می‌توان درک کرد مظلوم کیست و ظالم کیست؛ با پژوهش است که می‌توانیم درک کنیم که چه رابطه‌ای میان داستان حضرت موسی (ع) و فرعون و قضایای امروز فلسطین و یک رژیم غاصب کودک‌کش و جامعه غزه وجود دارد؛ با پژوهش است که می‌توان فهمید که نقش مادر موسی (ع) در براندازی فرعون کودک‌کش چیست».

وی ادامه داد:‌«با پژوهش است که ما می‌توانیم نقش آن مادر موسی (ع) را بفهمیم؛ با پژوهش است که ما می‌توانیم بفهمیم که یک زن در دربار فرعون چگونه می‌تواند نجات‌بخش موسی (ع) باشد؛ چگونه می‌تواند بستر را برای رسالت موسی (ع) آماده کند؛ با پژوهش است که ما می‌توانیم نقش خواهر موسی (ع) را به عنوان یک نونهال در داستان موسی (ع) چیست؛ آنجا که همراهی می‌کند آن گهواره موسایی که به نیل افتاده است».

رئیس دانشگاه لرستان افزود: «با پژوهش است که ما می‌توانیم متوجه شویم که چه آسیب‌هایی داریم و برای رفع آسیب‌ها چگونه باید عمل کنیم؟‌ با پژوهش است که ما می‌توانیم متوجه بشویم چگونه می‌توانیم در‌ آینده کشورمان و برای یک زندگی درست، پاک و طیب حرکت کنیم و نقش ایفاء کنیم؛ با پژوهش‌های عمیق است که می‌توانیم راه راست را از دروغ و دروغ را از راست، سره را از ناسره، زشت را از زیبا، حق را از باطل بشناسیم».

دکتر علی نظری خاطرنشان کرد: «ما همه نیاز به پژوهش‌های عمیق داریم؛ این فضای مجازی که لحظه لحظه به ما خوراک اطلاعاتی می‌دهد با پژوهش‌هاست که می‌توانیم راست و دروغ را از هم تشخیص بدهیم؛ پاک و ناپاک را از هم تشخیص دهیم؛ چگونه یک خبر می‌تواند شایعه باشد برای برهم‌زدن آرامش ما باشد و یا یک خبر درست است و صادق است و وحدت‌بخش؛ همه این‌ها با پژوهش است».

دکتر نظری ادامه داد: «با پژوهش است که می‌توانیم آینده را برای خود و برای آیندگان ترسیم کنیم؛ به چه مسیری حرکت کنیم؟ چگونه زیست کنیم؟‌ با پژوهش است که می‌توانیم بفهمیم که چه مهارت‌هایی را ما نیاز داریم که بیاموزیم؛ همه این‌ها مبنایشان پژوهش و آموزش است؛ آموزش‌های پژوهش‌محور و پژوهش‌های آموزش‌محور؛ پژوهش‌ها و آموزش‌ها به ما مهارت نه گفتن را می‌آموزند؛ کجاها انسان باید نه بگوید؛ کجاها نباید رودربایستی داشته باشد؛ کجاها باید آری بگوید؛ کجاها باید مهربان باشد؛ کجاها قاطعانه برخورد کند؛ همه این‌ها اساس پژوهشی دارند که معلمان به‌خوبی اینها را به دانش‌آموزان می‌آموزند».

دبیر هفته استانی پژوهش و فناوری توضیح داد: «ما نیز در دانشگاه‌ها پذیرای شما عزیزان، نورچشمی‌های عزیز هستیم؛ هم بازدید کنید از آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های استان لرستان؛ همان آزمایشگاه‌هایی که به دانشگاه‌های ما کمک کرده‌اند تا دانشمندان دو درصدی جهان داشته باشند؛ در همین دانشگاه‌های استان لرستان، حدود 15 نفر از دانشمندان دو درصدی جهان مربوط به همین استان سرافراز است و چند نفر هم دانشمند یک درصد در این استان داریم».

وی تشریح کرد:‌ «همه این‌ها دستاوردهای پژوهش‌هاست؛ ظرفیت‌ها وجود دارد؛ این دختران گلی که اینجا هستند و آن برادران عزیزی که در دبیرستان‌های پسرانه درس می‌خوانند شهر پاک هستند؛ دانش‌آموزان شهر پاک هستند؛ مدرسه‌سازی برای بسترسازی آموزش همین انسان‌هایی است که شهر پاک را ایجاد می‌کنند؛ به تعبیر قرآن کریم آن شهر پاک شهری است که ثمره‌اش پاک است و به اذن خداوند است».

رئیس دانشگاه لرستان خطاب به دانش‌آموزان گفت: «شما در بهترین سنین قرار دارید و دارای فطرت‌های پاک و بی‌آلایش هستید؛ فطرت‌هایی که صداقت و راستی و درست‌گفتن را دوست دارد؛ این فطرت‌ها رفتار هنجار و وفاداری را دوست دارد؛ این فطرت درس‌خواندن و مهربانی را برمی‌گزیند و حیات طیبه را به‌جای حیات خبیث و ناپاک برمی‌گزیند؛ شما همان شهر پاک هستید و به‌طور حتم مسئولان آموزش و پرورش به شما کمک خواهند کرد که این استعدادهای شما، بیشتر و بیشتر پرورش پیدا کند؛ همان کسانی که ما امروز به عنوان افتخار دانشگاه‌هایمان به حساب می‌آوریم همان‌ها همچون شماهایی هستند که در این مدارس درس خوانده‌اید؛ بدانیم و بدانیم با پژوهش است که می‌توان به حقیقت رسید و همه زندگی ما برای رسیدن به حقیقت است».

با تحقیق و پژوهش به حقیقت اشیاء پی می‌بریم

در این مراسم، پرویز عبدی، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان لرستان در سخنانی گفت: «مبداء و منشاء هر علمی نزد صاحب علم است و با تحقیق و پژوهش است که ما می‌توانیم به حقیقت اشیاء پی ببریم؛ حضرت ابراهیم (ع) به خاطر تحقیق و پژوهش مورد ستایش خداوند قرار گرفته است».

عبدی توضیح داد: «در اسلام بر تحقیق و پژوهش تأکید شده است؛ چرا که امروز هم بستر رشد و پیشرفت کشورهایی که رشد کردند در قالب تحقیقات و پژوهش‌هایی است که انجام می‌گیرد؛ اگر امروز می‌بینیم کشورهای غربی به پیشرفت نائل شدند حاصل تحقیق و پژوهش است؛ خوشخبتانه در کشور جمهوری اسلامی ایران با پیروزی انقلاب اسلامی، پیشرفت‌هایی که می‌بینیم حاصل پژوهش‌هایی که در دهه‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران صورت گرفته است».

معاون پژوهش آموزش و پرورش استان لرستان بیان کرد: «در خیلی از علوم ما جزو کشورهای دهم جهان و اول منطقه هستیم و این حاصل تحقیقات و پژوهش‌هایی است که توسط جوانان صورت گرفته است؛ خوشبختانه در سند تحول بنیادین که ده سال کنار گذاشته شده بود امروز روی تحقیق و پژوهش در مدرسه خیلی تأکید شده است و محور اصلی در سند تحول، مدرسه و دانش‌آموزان هستند».

وی اظهار داشت: «محور دوم معلم است؛ شاهد هستیم کتاب‌هایی در محتوای درسی شما دانش‌آموزان تحت عنوان کار و فناوری داریم؛ تفکر و پژوهش؛ این‌ها نشاندهنده توجه عمیق سند تحول بنیادین به امر تحقیق و پژوهش است؛ لذا یکی از ارکان سند تحول بنیادین تحقیق و پژوهش است؛ امروز بسیاری از درس‌ها از حافظه‌محوری خارج شده است و سؤالات مفاهیمی وارد کتاب‌ها شده است؛ حتی آزمون‌ها هم تغییر کرده است و از فقط حافظه‌محوری خارج شده است».

پرویز عبدی خاطرنشان کرد: «انتظار داریم دانش‌آموزان در راستای تحقیق و پژوهش گام‌های مهمی بردارند؛ امروز مدارس تیزهوشان ما در علومی همچون علوم نظامی صاحب نظر هستند؛ حاصل برخی از این تحقیق‌ها در کارهای نظامی به‌کار گرفته شده است؛ علما و فقهای ما اگر در مجالس به نیکی از آن‌ها یاد می‌شود حاصل تألیفات و تحقیقات و پژوهش‌هایی که انجام داده‌اند».

عبدی افزود: «کار تحقیق و پژوهش نیازمند زحمت است و بدون زحمت نمی‌توان به موفقیت و پیشرفت رسید؛ دانش‌آموزان در کنار کتاب‌های درسی که مطالعه می‌کنند اهل کتابخانه هم باشند و کتاب‌های جانبی در کنار کتاب‌های درسی را مطالعه کنند؛ چرا که دانش‌آموزان آینده‌سازان این مرز و بوم اسلامی هستند».

مداحی حسین سهرابی

در این مراسم، حسین سهرابی، مداح اهل بیت (علیهم‌السلام) و مشاور رئیس دانشگاه لرستان در امور ایثارگران به مداحی ایام فاطمیه (س) پرداخت.

گفتنی است اجرای سرود و اهدای هدایایی به برخی معلمان و دانش‌آموزان فعال پژوهشی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

گزارش تصویری

https://www.lu.ac.ir/media/images/19_uFqjWgt.original.jpg

https://www.lu.ac.ir/media/images/22_5TvCxyD.original.jpg

https://www.lu.ac.ir/media/images/21_LLOcfq0.original.jpg

تصاویر بیشتر از این مراسم

مطالب مرتبط با هفته پژوهش و فناوری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی