شنبه, ۳۰ آذر ۱۴۰۴، ۰۲:۳۰ ب.ظ
۴۳۰ پژوهش راهی بازار شدند - نمایشگاه ملی هفته پژوهش و فناوری
۴۳۰ پژوهش راهی بازار شدند
در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری، ۴۳۰ فرصت سرمایهگذاری مسیر پژوهشها را به سمت تجاریسازی هموار کرد.
گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ در نمایشگاه فنبازار امسال، ۴۳۰ فرصت سرمایهگذاری شامل طرحهای سرمایهپذیر و طرحهای معرفیشده برای جذب سرمایه فراهم شد تا مسیر تعامل اقتصادی میان پژوهشگران، صنعت و نهادهای دولتی و خصوصی هموار شود.هر ساله هفته پژوهش و فناوری در ایران فرصتی ارزشمند برای معرفی دستاوردهای علمی و فناورانه کشور فراهم میکند. در این چارچوب، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فنبازار به عنوان مهمترین رویداد ملی، بستری برای ارائه نوآوریها، تعامل میان دانشگاه و صنعت و جذب سرمایه در حوزههای مختلف فناوری و پژوهش ایجاد میکند. بیستوششمین دوره این نمایشگاه نیز امسال با مشارکت گسترده دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری، پژوهشگاهها و شرکتهای دانشبنیان، نقش محوری خود در توسعه زیستبوم نوآوری کشور را برجسته کرد.
همکاری دانشگاه، پژوهشگاه و پارکهای علم و فناوری
بیستوششمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فنبازار از شنبه ۲۲ دیماه سال جاری همزمان باهفته پژوهش و فناوری در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران آغاز به کار کرد و امروز روز پایانی آن است.این نمایشگاه با هدف معرفی توانمندیهای علمی و فناورانه کشور، حمایت از ایدههای نوآورانه و تقویت ارتباط میان بخشهای پژوهشی، صنعتی و اقتصادی برگزار شده و میزبان طیف گستردهای از فعالان عرصه علم و فناوری برگزار شد.در این نمایشگاه ۸ هزار و ۹۰۰ متر مربع فضای نمایشگاهی در اختیار ۲۰ دانشگاه، ۴۴ پارک علم و فناوری، ۱۰ پژوهشگاه و ۲ مرکز رشد قرار گرفت.
۷۰ دانشگاه، ۱۲ پاویون و ۴۳۰ فرصت سرمایهگذاری؛ پل میان پژوهش و صنعت
در بیستوششمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فنبازار، بیش از ۷۰ دانشگاه و پژوهشگاه حضور داشتند و ۱۲ پاویون تخصصی در حوزههای کلیدی توسط پارکهای علم و فناوری برپاشد که همراه با ارائه ۴۳۰ فرصت سرمایهگذاری، پل ارتباطی میان صنعت و دانشگاه را شکل داد.این پاویونهای تخصصی در حوزههای کلیدی و آیندهساز نظیر هوش مصنوعی، الکترونیک، فوتونیک، انرژیهای نو، صنایع خلاق و همچنین آب و محیط زیست توسط پارکهای علم و فناوری بودند.بیستوششمین نمایشگاه بینالمللی پژوهش، فناوری و فنبازار با این ۱۲ پایون تخصصی و موضوعی، شاهد الگویی جدید در نحوه ارائه فعالیتهای پارکهای علم و فناوری و شرکتهای فناور و دانش بنیان بود.سید مهدی ابطحی، معاون پژوهشی وزارت علوم و رئیس بیستوششمین نمایشگاه فنبازار، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه پژوهش و فناوری ۱۴۰۴، گفت که ۳۰۶ طرح به عنوان طرحهای «سرمایهپذیر» و ۱۲۴ طرح نیز جهت «سرمایهگذاری» معرفی شدهاند که فرصت مناسبی برای تعاملات اقتصادی است. ۱۸ وزارتخانه و نهاد دولتی و خصوصی نیز در این رویداد مشارکت دارند.
کارگاهها و نشستهای تخصصی؛ فرصت تبادل تجربه و توسعه زیستبوم نوآوری
درحاشیه برگزاری این نمایشگاه، پنلها، کارگاهها و نشستهای تخصصی در حوزههای مختلف نیز برگزار شد . یکی از این کارگاهها کارگاهی تخصصی با محوریت چالشهای تجاریسازی فناوری بود. این رویداد به همت پاویون امنیت غذایی، فناوری زیستی و کشاورزی برگزار شد و فرصتی ارزشمند برای تبادل تجربه میان فناوران و فعالان زیستبوم نوآوری فراهم کرد.پنل تخصصی «نقش سرمایهگذاری در تأمین مالی استارتاپها» نیز با حضور فعالان حوزه سرمایهگذاری، شتابدهندهها و کارآفرینان برگزار شد. این نشست فرصتی برای بررسی چالشها و راهکارهای تأمین مالی در مسیر رشد استارتاپها بود؛ از جذب سرمایه تا خلق ارزش در زیستبوم نوآوری کشور.همچنین نشست تخصصی «نقش پارکها در ارتباط بین صنعت و دانشگاه» با سخنرانی سید مهدی ابطحی، سرپرست معاونت پژوهش وزارت علوم و رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز برگزار شد. این نشست با تمرکز بر نقشآفرینی پارکهای علم و فناوری در تسهیل تعامل میان نهادهای علمی و بخشهای صنعتی، به بررسی راهکارهای عملی برای تقویت این پیوند راهبردی پرداخت.نشست تخصصی «کنسرژنومیکس، زیستبوم سرطان ایران» نیز با حضور جمعی از متخصصان برجسته حوزه سرطان، ژنومیک و زیستفناوری برگزار شد. این نشست بستری برای تبادل دیدگاهها و بررسی راهکارهای ملی در مسیر تشخیص، درمان و آیندهنگری سرطان در ایران فراهم کرد.
صنایع بزرگ، فناوری را مستقیم از نخبگان میخرند
همزمان با این نمایشگاه، در هفته پژوهش همانند سالهای گذشته هفتمین دوره نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) نیز به همت دبیرخانه شورای عالی عتف برگزار شد. تستا با مشارکت دستگاههای بزرگ دولتی و بنگاههای پیشرو صنعتی در حوزههای مختلف از جمله نفت، انرژی، فولاد، معدن، آب و فاضلاب، فناوری اطلاعات و صنایع پیشرفته برگزار شد.در این رویداد، صنایع مادر همچون نفت و فولاد به جای فروش کالا، با سرمایهگذاریهای کلان به دنبال خرید فناوری از نخبگان و شرکتهای دانشبنیان هستند تا گذار از مونتاژکاری به خلق دانش و توسعه محصولات فناورانه به طور رسمی کلید بخورد. پژوهشگران و فناوران در غرفهها فرصت پیدا میکنند تا ایدهها و طرحهای خود را مستقیماا به صنعت معرفی کنند، مذاکرات عملی داشته باشند و قراردادهای فناورانه منعقد کنند. به این ترتیب، نمایشگاه تستا نه تنها بستری برای تجاریسازی پژوهشها فراهم میکند، بلکه رابطی مستقیم میان دانشگاه و صنعت ایجاد میکند و مسیر نوآوریهای کاربردی را هموار میسازد.
لازم به ذکر است که بیستوششمین دوره هفته پژوهش و فناوری در ۳۱ استان کشور نیز پیش از این و از ۱۰ تا ۲۰ آذرماه برگزار شده است.