آیین نامه اجرایی قانون بودجه - فعالیت های پژوهشی و علم وفناوری
آئین نامه اجرایی
وزرای عضو کمیسیون فرهنگی هیئت دولت در جلسه مورخ 10/4/86 بنا به پیشنهاد مشترک معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بازرگانی، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن و دفتر همکاریهای فناوری ریاست جمهوری و به استناد بند "و" تبصره (9) قانون بودجه سال 1386 کل کشور و با رعایت تصویب نامه شماره 19414/ت37258 هـ مورخ 11/2/86 تصویب نمودند:
آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره 9
قانون بودجه سال 1386 کل کشور
ماده1- در این آیین نامه اصطلاحات زیردر معانی مشروح مربوط به کار می رود
یک-پژوهش: کار نظاممند و خلاق که به منظور افزایش ذخیره دانش علمی و کاربرد عملی آن انجام می گیرد و شامل موارد زیر است
پژوهش بنیادی: کارتجربی یا نظری که عمدتاً به منظورکسب آگاهی های جدید از منشا پدیده یا واقعیت ها انجام می شود
پژوهش کاربردی: کاوش اصیل به منظورکسب دانش علمی و فنی جدید با کاربرد عملی خاص
پژوهش توسعه ای: کار نظام مندی که با استفاده از دانش حاصل از تحقیقات یا تجربه عملی در جهت تولید مواد، فراورده ها یا تمهیدات جدید، ابداع یا استقرار فرآیند ها، نظام ها یا خدمات جدید با رویکرد بازار انجام می شود
دو-فعالیت های علمی و فناوری: همه فعالیت های نظام مند که ایجاد، پیشبرد، اشاعه و کاربرد دانش علمی و فنی در همه حوزه های علمی و فناوری یعنی علوم انسانی، پایه، کشاورزی و منابع طبیعی، مهندسی، پزشکی، را در بر می گیرد و شامل تولید فناوری، انتقال فناوری، بومی سازی فناوری، جذب فناوری و انتشار فناوری می باشد.
سه-دستگاهها: کلیه دستگاههای موضوع ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
چهار-تبصره: بند "و" تبصره 9 قانون بودجه 1386 کل کشور
ماده 2- کلیه دستگاهها مکلفند یک درصد (1%) و مجازند حداکثر تا چهار درصد (4%) اعتبارات هزینه ای خود را علاوه بر اعتبارات مصوب تحقیقاتی به منظور انجام فعالیت های پژوهشی و توسعه علمی و فناوری هزینه نمایند. معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اعتبارات موضوع این آیین نامه را در سقف (1%) در موافقت نامه های متبادله و در هر مرحله از تخصیص با قید "اعتبارات موضوع بند (و) تبصره 9 قانون بودجه سال 1386" کل کشور مشخص و بر عملکرد هزینه کرد آن نظارت نماید.
ماده 3- معاونت
برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور موظف است سهم دستگاهها از
اعتبارات تبصره را به تفکیک تهیه و حداکثر تا پایان شهریور ماه 1386 به
دستگاهها، شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست
جمهوری اعلام نماید.
تبصره: اعتبارات
هزینه ای منظور شده در قالب ردیف های متفرقه قانون بودجه، پس از توزیع و
ابلاغ به دستگاه ها به سر جمع اعتبارات هزینه ای آنها اضافه شده و در مورد
موضوع این آیین نامه مورد محاسبه قرار می گیرد.
ماده 4- در
مورد شرکتهای دولتی و بانکهای موضوع ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه
اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، یک درصد (1%) از
اعتبارتارات هزینه ای جهت عمل به موضوع این آیین نامه، محاسبه و در جداول
بودجه مصوب در مجامع عمومی ذیل سرفصل پژوهش منظور می گردد. معاونت برنامه
ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور موظف است بر رعایت موضوع این ماده در
مجامع عمومی شرکتهای دولتی و بانکها نظارت و گزارش عملکرد را به رییس جمهور
ارایه دهد.
تبصره: دستگاههای موضوع این
ماده مکلفند فهرست کامل فعالیت و پژوهش و فناوری خود را به شورای عالی
آموزش، پژوهش و فناوری موضوع مصوبه شماره 56061/1901 مورخ 24/4/1386 شورای
عالی اداری اعلام و شورای مذکور با رعایت بند (و) تبصره (9) قانون بودجه
سال 1386 کل کشور نسبت به ارزیابی آن اقدام نماید
ماده 5- دستگاههایی که به موجب قانون یا اساسنامه های مصوب خود موظف به صرف هزینه تحقیقاتی بیش از چهار درصد(4%) می باشند، نسبت به مازاد بر چهار درصد(4%) بر اساس قوانین جاری یا اساسنامه های خود اقدام می کنند
ماده 6- کلیه
دستگاه ها مکلفند فهرست کاملی از طرح ها و برنامه های پژوهش و فناوری در
دست اقدام و یا برنامه ریزی شده خود از محل اعتبارات این تبصره را به همراه
برآورد هزینه اجرای آنها، حداکثر تا پایان شهریور ماه سال جاری به شورای
عالی آموزش، پژوهش و فناوری ارسال نمایند. شورا موظف است عملکرد پژوهشی و
نحوه هزینه کرد اعتبارات را در دستگاه ها ارزیابی نموده و گزارش جامع
عملکرد آنها را پس از تایید به رئیس جمهور و دستگاههای ذی ربط اعلام نماید.
دستگاهها مکلفند در تدوین گزارش مذکور با شورای عالی آموزش، پژوهش و
فناوری همکاری نمایند.
تبصره:به منظور
اطلاع رسانی دقیق، شفاف سازی و پرهیز از موازی کاری و اتلاف منابع در زمینه
اجرای طرح های تحقیقاتی و توسعه علمی و فناوری، فهرست طرح ها و برنامه های
پژوهش و فناوری از طریق پایگاه های اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی
آموزش، پژوهش و فناوری و نیز دستگاههای ذیربط، در دسترس قرار خواهد گرفت
ماده7- نحوه مصرف اعتبارات موضوع این آیین نامه مطابق ضوابط حاکم بر هزینه کرد اعتبارات تحقیقاتی است
ماده 8- به منظور ایجاد فضای رقابتی و تسهیل در امور پژوهش و فناوری کلیه دستگاهها مکلفند حداقل بیست درصد(20%) از اعتبارات موضوع این آیین نامه را در هر مرحله از تخصیص از طریق عقد قراردادهای پژوهشی با دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی، فرهنگستانها و بنیاد ایران شناسی، مؤسسات پژوهشی وابسته به وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی و جهاد دانشگاهی، یا اعضای هیئت علمی با مجوز مدیریت و دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی ذکر شده که دارای مجوز از مراجع قانونی ذی ربط می باشند، هزینه نمایند
ماده9- کلیه دستگاههای موضوع ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه موظفند فعالیتهای تحقیقاتی، پژوهشی، علمی و فناوری خود را در جهت سیاستهای مصوب شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری قرار داده و از جمله موارد ذیل را در اولویت قرار دهند
پژوهشها و طرحهای هم جهت با اولویتهای کلان و ملی تحقیقات و فناوری در کشور به میزان حداقلی که توسط شورای عالی آموزش و پژوهش و فناوری تعیین می شود
دو-تحقیقات مبتنی بر نیازهای اولویت دار دستگاه
سه-تحقیقات با رویکرد حل مسئله (لازم است مسائل برخاسته از نیازهای کارشناسی شده و اولویت دار دستگاه بوده و دارای تعریف دقیق، شفاف و آثار مشخصی که از حل آنها نتیجه می شود، باشند
چهار-همکاریهای بین دستگاهی برای اجرای پروژه های ملی تحقیقاتی
پنج-ارتقاء توان علمی از طریق انعقاد قراردادهای علمی-پژوهشی مشترک بین المللی در زمینه فعالیت دستگاه
شش-حمایت از تجاری سازی یافته ها و دستاوردهای پژوهشی و طرحهای کارآفرینی از طریق فعالیتهایی نظیر مشارکت، همکاری و انعقاد قرارداد با قطبهای علم و فناوری و واحدهای مستقر در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری، ایجاد و تقویت واحدهای پایلوت، ثبت پتنت، مناطق طبیعی تحت مدیریت، مزارع تحقیقاتی و اجرای طرحهای افزایش مقیاس(scale up) در مراکز تحقیقاتی و صنعتی، کمک به ایجاد و تقویت صندوقهای حمایت از پژوهش و فناوری و اجرای فعالیتهای طراحی مهندسی که برای اولین بار در کشور صورت می گیرد.
هفت-ایجاد و توسعه فناوریهای نوین
هشت-حمایت از تحقیقات کاربردی و توسعه ای تقاضا محور در بخش خصوصی و نیز در بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط زودبازده یا مشارکت با آنها
نه-تدوین برنامه های جامع توسعه علوم و فناوری در سطوح مختلف و مدیریت و راهبری برنامه های کلان تحقیقات و توسعه علوم و فناوری
ده-پژوهشها و فعالیتهای توسعه علمی و فناوری به منظور ایجاد، تدوین و ارتقاء استانداردها و افزایش بهره وری
یازده-رصد کردن نیازهای تکنولوژیک و نیازسنجی علمی و فناوری در سطح جهانی
دوازده-طرحهای پژوهشی که توسط پژوهشگران برجسته کشور، واجد شرایط نخبگی و استعداد برتر پیشنهاد می شوند
سیزده-ایجاد و تقویت شبکه دفاتر مالکیت فکری و حقوق معنوی دستاوردهای علمی، فناوری و صنعتی کشور
چهارده-تقویت هم افزایی علمی از طریق ایجاد شبکه های ازمایشگاهی به منظور افزایش بهره وری و مشارکت در تأمین دانش فنی و بهره برداری از تجهیزات مورد نیاز
پانزده-طراحی و ایجاد فرایند ها و مدلهای توسعه علم و فناوری متناسب با شرایط بومی کشور و تقویت ساخت داخل اقلام و تجهیزات مورد نیاز
شانزده-حمایت از انجمنهای علمی دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش و نیز مراکز تحقیقاتی نوع (3) (مشترک میان دانشگاهها و دستگاهها) در قالب انعقاد قرارداد به منظور دریافت خدمات علمی و فناوری معین
تبصره: سقف اعتبار برای واردات دانش فنی مورد نیاز و چگونگی ارایه گزارش علمکرد آن توسط شورا تعیین خواهد شد
ماده 10- وزارت آموزش و پرورش مکلف است حداقل بیست درصد(20%) از اعتبارات سهم خود را صرف پژوهش در خصوص تحول در نظام آموزشی مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه و نیز توسعه پژوهش سراها نماید به نحوی که نتیجه آن منجر به تهیه طرح جامع تحول در آموزش و پرورش گردد
ماده 11- واگذاری پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی به دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی معتبر دارای مجوز از مراجع قانونی از محل اعتبارات موضوع این آیین نامه از شمول آیین نامه بند (هـ) ماده (29) قانون برگزاری مناقصات، موضوع تصویب نامه شماره 84178/ت34162هـ مورخ 16/7/1385 هیئت وزیران خارج بوده و صرف تصویب پروژه و ارجاع آن توسط عالی ترین مقام دستگاه طبق آیین نامه داخلی کافی خواهد بود
ماده 12- اعتبار ردیف 503940 تبصره برای تشویق به مؤسساتی اختصاص می یابد که پژوهشهای کاربردی مبتنی بر بازار که دارای یکی از ویژگیهای زیر باشد را انجام می دهند
الف-نتایج حاصل از پژوهش قابل ارایه به صورت دانش فنی، محصول و یا اختراع ثبت شده باشد
ب-نتایج حاصل از پژوهش به صورت دانش و یا محصول قابل عرضه به بازارهای ملی یا بین المللی باشد
ج-دانش فنی و نتایج حاصل از پژوهش با هدف ارتقاء و یا دستیابی به یک دانش و یا محصول مشخص بوده و برای به انجام رساندن آن فرایند تحقیق و توسعه در داخل کشور طی شده باشد
تبصره:کمکها حداکثر پنجاه درصد(50%) کل هزینه های یک پروژه را شامل می شود
تبصره:- از زمان اتمام یا فروش پروژه بیش از دو سال نگذشته باشد
موضوعات مرتبط: دستورالعمل ها و آیین نامه های پژوهشی
برچسبها: آیین نامه اجرایی, قانون بودجه, فعالیت های پژوهشی, علم وفناوری