پژوهش لرستان

به مطالعه ، تحقیق و پژوهش اهمیت بدهید. مقام معظم رهبری

پژوهش لرستان

به مطالعه ، تحقیق و پژوهش اهمیت بدهید. مقام معظم رهبری

پژوهش لرستان
بسم الله الرحمن الرحیم
این سایت جهت اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری استان لرستان ایجاد گردیده است.
نظرات پیشنهادی خود را در انتهای مطالب برای ما بفرستید.
و ما توفیقی الا بالله العلی العظیم
مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری استان لرستان
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
جشنواره منطقه ای رویش زاگرس در لرستان برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، حمزه امیری، رئیس بنیاد نخبگان استان لرستان امروز(3 مرداد) در جمع خبرنگاران استان، گفت: جشنواره ابتکارات و اختراعات غرب کشور با عنوان رویش زاگرس در استان لرستان برگزار می شود.


وی با بیان اینکه فرآیند ثبت نام جشنواره رویش زاگرس از  21 تیر ماه آغاز شده است، افزود: نخبگان و استعدادهای درخشان منطقه غرب کشور تا  اول شهریورماه سال جاری، می توانند با مراجعه به سایت بنیاد ملی نخبگان به آدرس  http://lorestan.bmn.ir در این جشنواره شرکت کنند.

امیری، اظهار داشت: این جشنواره با حضور نخبگان و استعداد های درخشان استان های ایلام، کرمانشاه، کردستان، همدان و لرستان برگزار می شود.

این مقام مسئول، ادامه داد: جشنواره  منطقه ای رویش زاگرس طی روزهای 17 لغایت 19 شهریورماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی لرستان برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: ارائه الگو برای جوانان، فرهنگ سازی و نهادینه کردن اقتصاد دانش بنیان، رونق بخشیدن به فضای ابتکار و همچنین ترویج فرهنگ کارآفرینی از اهداف برگزاری این جشنواره منطقه ای است.

رئیس جشنواره رویش زاگرس با اشاره به شرایط شرکت در این جشنواره، افزود: مخترعانی که سه سال از ثبت اختراع آنان گذشته باشد مجاز به نام نویسی در این جشنواره هستند.

وی، ادامه داد: داشتن گواهی ثبت و داشتن تاییدیه از وزارت علوم پزشکی برای اختراعات مربوط به علوم پزشکی از دیگر شرایط شرکت در این جشنواره است.

امیری، تصریح کرد: هر مخترع مجاز است تنها یک اختراع را برای داوری در جشنواره ارائه کند.

رئیس بنیاد نخبگان استان لرستان، اظهار داشت: در بنیاد نخبگان استان لرستان آثار ارائه شده پالایش اولیه شده و بعد به مرحله داوری اولیه و نهایی راه خواهند یافت.

امیری، تصریح کرد: داوری اختراعات بر اساس معیارهای چون میزان تازگی اختراع در سطح ملی و بین المللی، طول عمر فناوری حاصل از اختراع، آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از بکارگیری اختراع و قابلیت ورود به بازار صورت می پذیرد و چنانچه اختراعی با معیارهای مذکور هم خوانی داشته باشد، بعنوان اختراع سطح سه شناخته و از حمایت های بنیاد ملی نخبگان بهره مند می شود.

رئیس جشنواره رویش زاگرس ادامه داد: اختراعاتی که در این جشنواره به تأیید هیئت داوران برسند، از تسهیلات و اعتبار پژوهش و نوآوری سطح 3 بنیاد برای طی مسیر توانمندسازی اختراع های برگزیده و همچنین استقرار در مراکز رشد یا پارک های علم و فناوری و تأسیس شرکتی نوپا مرتبط با اختراع برگزیده بهره مند می‌شوند که این تسهیلات و حمایت‌ها شامل جایزه نقدی- تسهیلات مالی – لحاظ شدن امتیاز اختراع در آیین نامه جایزه‌های تحصیلی دانشجویان می‌باشد.

وجود بیش از 300 مخترع در استان لرستان

وی با اشاره به وجود 130 نفر استعداد برتر در استان لرستان، افزود: بیش از 300 مخترع در استان لرستان وجود دارد.

امیری، ادامه داد: همچنین هم اکنون بیش از 50 نفر گواهی ثبت اختراع دریافت کرده اند.

رئیس بنیاد نخبگان استان لرستان، افزود: بنیاد نخبگان استان لرستان برای افرادی که می خواهند اختراع را به مرحله تولید وسیع برساند تسهیلات خاصی را فراهم می کند.

اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب

 


 جشنواره­‌ منطقه­‌‎ای رویش زاگرس (لرستان)

مخترع گرامی

بنیاد ملّی نخبگان با هدف رونق بخشیدن به فضای ابتکار، انگیزه بخشیدن به جوانان و شناسایی اختراع ­های برگزیده و تسهیل مسیر حرکت آنها به ­منظور رسیدن به محصولی دانش­ بنیان و تکمیل چرخة نوآوری و تبدیل دارایی­ های فکری به ثروت، جشنواره­ های منطقه­ ای رویش را برگزار می­کند. از این رو مخترعان گرامی می­توانند با نام نویسی و شرکت در جشنواره­ه ای مذکور، اختراع خود را در رقابتی سالم مورد ارزیابی قرار دهند. اختراع ­هایی که در این جشنواره ­ها به تأیید هیئت داوران برسند، می توانند از تسهیلات بنیاد برای طی  مسیر توانمندسازی اختراع ­های برگزیده بهره ­مند شوند. این مسیر از سه ایستگاه با نام­های «اختراع ­های سطح 3»، «اختراع­ های سطح 2» و «اختراع ­های سطح 1» می­گذرد.

1. اختراع ­های سطح 3

داوری این اختراع ­ها بر اساس معیارهای زیر صورت می ­پذیرد:

1-1. میزان تازگی اختراع در سطح ملّی وبین‌المللی

1-2. طول عمر فنّاوری حاصل از اختراع

1-3. آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از به‌کارگیری اختراع

1-4. چگونگی مستندسازی فرایند رشد اختراع

1-5. قابلیت ورود به بازار و ارزش افزودة اقتصادی و اجتماعی حاصل از تجاری‌ سازی اختراع

باتوجه به معیارهای بالا و درصورت کسب حدنصاب لازم، اختراع شما به عنوان اختراع برگزیدة سطح 3  شناخته می ­شود و از حمایت­های بنیاد بهره ­مند می­شود.

2. پشتیبانی از اختراع­ های سطح 3

برای پشتیبانی و توانمندسازی اختراع­ های برگزیدة سطح 3، تسهیلاتی به شرح زیر به صاحب (صاحبان) اختراع با هدف کمک به صاحبان آنها برای استقرار در مراکز رشد یا پارک­ های علم و فنّاوری و تأسیس شرکتی نوپا مرتبط با اختراع برگزیده اعطا می­ شود.

2-1. جایزة نقدی

2-2. تسهیلات مالی برای مواردی نظیر: تکمیل اختراع و مستندسازی آن، در اختیار گرفتن مشاورة کارگزاران خدمات فنّاوری، شرکت در نمایشگاه‌ های داخلی و خارجی، استقرار اولیه در پارک علم و فنّاوری، تأسیس شرکت مرتبط با اختراع

2-3. لحاظ امتیاز اختراع در آیین‌نامة جایزه‌ های تحصیلی دانشجویان، مطابق مفاد آیین‌نامة ذیربط

نکته1: با توجه به اینکه فرایند شناسایی اختراع­های برگزیدة سطح 2 و سطح 1 و پشتیبانی از آنها در گام ­های بعدی صورت می­ پذیرد و مستقیماً به این جشنواره ارتباط پیدا نمی­ کند، علاقه­ مندان به کسب اطلاعات بیشتر می­توانند به آیین­ نامه «شناسایی و پشتیبانی از اختراع­ های برگزیده» مراجعه کنند.

نکته 2: برگزیدگان  در مدت زمان سه سال پس از برگزیده شدن، برای بهره‌مندی از پشتیبانی‌های بنیاد فرصت دارند و درصورت آغاز فرایند توانمندسازی، در مدت یک سال باید مسیر توانمندسازی مربوط به اختراع ­های سطح 3 را طی کنند.

3. نکته­ های مهم دربارة نام­ نویسی در جشنواره

3-1. نام­ نویسی از متقاضیان شرکت در جشنواره، از طریق وبگاه بنیاد ملّی نخبگان به نشانی www.bmn.ir و همچنین وبگاه بنیاد نخبگان استان میزبان باتوجه به جدول زمانبندی برگزاری جشنواره ­ها صورت می­ پذیرد.

3-2. فقط اختراع­ هایی مجاز به نام­ نویسی هستند که به ثبت «سازمان ثبت اسناد و املاک کشور» رسیده باشند و از تاریخ ثبت آنها حداکثر سه سال گذشته باشد.

3-3. برای اختراع ­های حوزه علوم پزشکی و دارویی، اخذ تأییدیه از وزارت بهداشت و ارائه آن الزامی است.

3-4. لازم است نام ارائة دهندة اختراع در جشنواره و نام­ نویسی کنندة آن در گواهی ثبت اختراع وجود داشته باشد.

3-5. از آنجا که هر مخترع مجاز است تنها یک اختراع را برای داوری در جشنواره‌ ارائه کند و با توجه به معیارهای داوری (مسائل علمی، نوآوری، کاربردی بودن و قابلیت تجاری‌ سازی)، مناسب است مخترعان بهترین اختراع خود را برای داوری در جشنواره عرضه کنند.

3-6. به­ منظور افزایش کیفیت جشنواره، فرایند داوری در دو مرحله انجام می­شود: در مرحلة اول همة اختراع ­های نام ­نویسی شده بررسی شده و تعدادی از آنها براساس معیارهای علمی برای شرکت در مرحلة حضوری برگزیده می­شوند. جشنواره صرفاً شامل اختراع­ هایی است که به مرحلة دوم ارزیابی رسیده باشند.

نکته: نام نویسی درسامانه به معنای حضور قطعی در جشنواره نیست.

4. مدارک مورد نیاز برای نام ­نویسی

ضروری است درزمان نام­ نویسی، مدارک زیر در قالب PDF بارگذاری شوند.

4-1. تصویر گواهی ثبت اختراع

4-2. تصویر تأییدیۀ اختراع از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (برای اختراع­ های حوزة پزشکی و داوریی)

5. اعلام نتایج اولیه (انتخاب شدگان برای حضور در جشنواره)

پس از نام ­نویسی و بارگذاریِ اطلاعات مورد نیاز در سامانه، اطلاعات مربوط به هر اختراع با توجه به حوزة اختراع به داور مربوطه ارجاع داده می­شود. سپس اختراع براساس معیارهایی شامل: رعایت فرصت­زمانی مشخص شده برای شرکت درجشنواره (سه سال)، نوآوری و تکراری نبودن اختراع مورد بررسی قرار می­گیرد. درصورت احراز شرایط و کسب حدنصاب­ های لازم، اختراع برای ارزیابی نهایی به جشنواره راه پیدا می­کند.

نکته 1: نتیجه داوری این مرحله از طریق وبگاه­های ذکر شده در بند 3-1 به اطلاع عموم می­رسد.

نکته 2: پس از اعلام نتایج اولیّه، مخترعانی که اختراع آنها به مرحلة شرکت درجشنواره راه پیدا کرده است، باید با مراجعه به نمایه خود در وبگاه نام­ نویسی، نسبت به تکمیل فرآیند نام نویسی اقدام کنند.

نکته 3: مطالعة نکته­ های زیر برای مخترعانی که اختراع آنها به مرحله حضور در جشنواره می­رسد، توصیه می­شود.

6. نکته­ های مهم درباره داوری

از آنجا که آگاهی هر مخترع از نحوه داوری اختراع، در برنامه‌ریزی مخترع برای بهبود عملکرد اختراع و ارائه بهتر آن مؤثّر است، لطفاً به نکته­ های زیر توجه کنید:

6-1.  مبنای ارزیابی اختراع در سطح 3  بر اساس جنبه های زیر است:

الف. مبانی علمی و فنّاورانه اختراع

ب. میزان تازگی اختراع و طول عمر فنّاوری

ج. کاربردی بودن طرح و امکان بهره‌برداری  از آن در شرایط کنونی کشور

د. قابلیت ورود به بازار و ارزش افزوده اقتصادی حاصل از تولید انبوه

6-2. در زمان ارزیابی، صحّت ادعاهای مخترعان باید به­صورت عملی برای داوران احراز شود. در صورتی که امکان عرضة اختراع به دلایلی، از قبیل سنگینی یا حجیم بودن، در جشنواره میسّر نباشد، تهیۀ فیلم و عکس از شیوة عملکرد اختراع برای ارزیابیِ مناسب، بسیار مؤثر خواهد بود. به مخترعان توصیه می‌شود فیلم کوتاه و مناسبی از عملکرد اختراع همراه با توضیحات خود، تهیه و به هیئت داوران ارائه کنند.

6-3. داوری طی دو مرحله در محل جشنواره انجام خواهد شد :

الف. ابتدا مخترع باید طبق برنامة زمانبندی،که هنگام پذیرش و تحویل غرفه به وی اعلام خواهد شد، در اتاق کنفرانسی که در آن داوران تخصصی، صاحبان    صنعت و متخصصان تجاری‌سازی به‌طور همزمان حضور دارند اختراع خود را ارائه و به پرسش­های هیئت داوران پاسخ ­دهد.

ب. در مرحله بعد داوران برای ارزیابی عملکرد اختراع و رؤیت آن به محل غرفه مراجعه و از نزدیک اختراع را ارزیابی خواهند کرد. رعایت حُسن برخورد و احترام  به داور، توصیف و ارزیابی دقیق­تر اختراع را امکان­ پذیر خواهدکرد.

6-4. هیئت داوران، مشاورانی ارزشمند برای شماهستند. تلاش کنید نقاط قوت و ضعف اختراع خود را با صداقت با داوران در میان­گذارید تا با راهنمایی آنان بتوانید قدم­های بعدی برای پیشرفت و تجاری سازی اختراع خود را بهتر و آسان تر بردارید.

6-5. برای اینکه حقّی از شما ضایع نشود، اطلاعاتی را که داوران از شما می خواهند صادقانه در اختیار آنان قرار داده و اطمینان داشته باشید که تمامی داوران متعهد به رعایت حقوق مالکیّت فکری اختراع بوده و تعهدنامۀ مربوطه را امضا کرده­اند.

6-6. در صورتی­که مستندات و مدارکی برای قابلیت اختراع خود از سازمان­ های معتبر و مرتبط با اختراع دریافت کرده ­اید، حتماً اصل مدارک مربوطه را به داور ارائه کنید.

6-7. در جشنواره، چیدمان میز اختراع خود را چنان قرار دهید که داور به سهولت متوجّه نکات برجسته اختراع شود.

6-8. در هنگام داوری حضوری، توضیحات خود را چنان برنامه‌ریزی کنید که در مدت حداکثر 15 دقیقه داوری اختراع شما صورت پذیرد.

6-9. اگر اختراع بین رشته ­ای است، داوران با تخصص­ های مختلف آن را ارزیابی می­کنند. در این صورت لازم است قابلیّت­های اختراع از جنبه­های مختلف (به­ ویژه جنبه­ هایی که مهم­ تر هستند) عرضه شود.

6-10. برای توصیف اختراع از زبان و ادبیات تخصصی مربوط به آن استفاده شود. این کار باعث سهولت فهم داور از قابلیّت­های فنی اختراع می­شود.

6-11. برای درج نام کامل انگلیسی اختراع، از اصطلاحات متداول و تخصصی در حوزة مربوط به اختراع استفاده شود.

6-12. در صورتی­که اختراع ثبت شده، یکی از موارد زیر را شامل شود، امتیاز ارزیابی آن اختراع در بخش داوری اختراعات بنیاد ملّی نخبگان صفر بوده و امتیازی به آن تعلق نمی‌گیرد:

الف. اختراع بدون فایده: به این معنی که هیچ نیازی به اختراع وجود ندارد و اختراع مذکور هیچ مشکلی را حل نمی­کند.

ب. اختراع در حد ایده یا شبیه سازی باشد: بدین معنا که نمونة آزمایشگاهی (در حد پایلوت) از اختراع ساخته نشده باشد.

ج. اختراع ارائه شده کپی­ سازی یک اختراع داخلی دیگر (قبلاً ثبت شده)، بدون تفاوت فنی با آن است.

6-13. در صورتی‌که مشخص شود مخترع از بیان حقیقت در خصوص قابلیت اختراع خود، خودداری کرده یا ادعای خلاف واقع بیان داشته است و این ادّعا منجر به فریب داور شده است، مخترع از تمامی امتیازات کسب شده محروم و امتیاز نهایی او صفر خواهد بود.

7.ظرفیت پذیرش

محدودیتی برای شرکت مخترعان از استان­های پهنه (شامل استان­های خراسان شمالی و خراسان رضوی) همکار در جشنواره وجود ندارد، لیکن 20 درصد ظرفیت کل به شرکت­ کنندگان از سایر استان­ها اختصاص یافته است.

توجه 1 : درصورت بروز هرگونه مشکل برای نام ­نویسی جشنواره رویش خراسان می­توانید با بنیاد نخبگان استان خراسان جنوبی به شماره 48-32342246-056 (آقای حیدری) تماس بگیرید.

توجه 2: درصورت بروز هرگونه مشکل برای نام ­نویسی جشنواره رویش زاگرس می­توانید با بنیاد نخبگان استان لرستان به شماره  33239892-066 داخلی 4 (خانم حاتمی ) تماس بگیرید.

منبع :    بنیاد نخبگان لرستان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی