پژوهش لرستان

به مطالعه ، تحقیق و پژوهش اهمیت بدهید. مقام معظم رهبری

پژوهش لرستان

به مطالعه ، تحقیق و پژوهش اهمیت بدهید. مقام معظم رهبری

پژوهش لرستان
بسم الله الرحمن الرحیم
این سایت جهت اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری استان لرستان ایجاد گردیده است.
نظرات پیشنهادی خود را در انتهای مطالب برای ما بفرستید.
و ما توفیقی الا بالله العلی العظیم
مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری استان لرستان
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۶ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

در یکصد و سی و هشتمین جلسه کمیسیون دائمی عتف بررسی شد:

به روز رسانی فهرست سیاست ها و اولویت های پژوهش و فناوری

تهران- ایرنا- قائم مقام دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) گفت: به روز رسانی فهرست سیاست ها و اولویت های پژوهش و فناوری از موضوعات دستور کار جلسه یکصد و سی و ششمین کمیسیون دائمی شورای عالی عتف بود.

http://media.snn.ir/original/1393/11/16/IMG15182593.jpg

'محمد ابویی اردکانی' عصر چهارشنبه در حاشیه صد و سی و

ششمین کمیسیون دائمی شورای عالی عتف که در محل وزارت علوم برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: شورای عتف بالاترین مقام هماهنگ کننده دولت در امور پژوهش و فناوری است و سالی یکبار فهرست پژوهش و فناوری کشور را تهیه می کند.
وی افزود: ما در دولت یازدهم، فهرست سیاست ها و اولویت های پژوهش و فناوری دو سال 93 و 94 را در سال 92 اعلام کردیم. حال این فهرست باید برای سال 95 به روز رسانی شود.
اردکانی ادامه داد: از این رو، از پنج ماه گذشته دبیرخانه شورای عالی عتف مطالعات منظمی را در این خصوص آغاز کرده و کل سوابق و اولویت گذاری ها از زمان دولت اصلاحات تاکنون مورد بررسی قرار گرفته است و در کمیسیون های هماهنگی شورای عالی عتف در خصوص این اولویت ها بحث و بررسی شده است.
قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف ادامه داد: در این بررسی ها روش شناسی تهیه فهرست سیاست ها و اولویت های پژوهش و فناوری را مشخص کردیم.
ابویی اردکانی گفت: قرار است این موضوع در همایشی که حدود یک ماه آینده برگزار می شود، اعلام شود.
وی خاطرنشان کرد: کلیه دست اندرکاران سیاستگذاری کشور اعم از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد برنامه ششم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شورای عالی عتف در این همایش حضور دارند و قرار است در آن، اعضای کمیسیون های شورای عالی عتف جنبه های مختلف این روش شناسی را مورد بررسی قرار دهند.
قائم مقام دبیر کل شورای عالی عتف گفت: براین اساس کمیسیون های تخصصی در حوزه های بخشی کشور مانند بخش امنیت، بخش زیرساخت و راه، بخش آب و کشاورزی و ... باید اولویت های بخشی خود را اعلام کنند.
ابویی اردکانی با اشاره به اولویت های علوم و زیربنایی نیز گفت: اولویت های دیگری نیز در حوزه علوم زیربنایی مانند علوم پایه و انسانی داریم که برای آنها نیز کمیسیون های تخصصی خواهیم داشت تا اولویت های تخصصی حوزه علوم زیربنایی را برای ما بررسی کنند.
وی ادامه داد: در حوزه منطقه ای در استان ها نیز نیازهای استانی داریم همچنین پنج منطقه ویژه علم و فناوری داریم بنابراین در آن همایش اعلام می شود که به چه ترتیبی از طریق استان ها، نیازهای خاص استان ها را جمع آوری کنیم.
قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف تاکید کرد: باید اولویت ها را با اسناد بالادستی هماهنگ کنیم به طوری که سیاست های اقتصاد مقاومتی و سیاست های علمی و فناوری که مقام معظم رهبری در سال گذشته اعلام کرده اند، به روز شود.
ابویی اردکانی درباره مهمترین اولویت های پژوهشی و فناوری در سال 94 گفت: در به روز رسانی فهرست سیاست ها و اولویت های پژوهش و فناوری برای سال 94 که در سال 92 انجام دادیم، طرح های کلان ملی در حوزه پژوهش و فناوری که در دولت دهم تصویب شده بودند ، ارزیابی شد و طرح های صاحب شناسنامه که حامی داشتند به عنوان اولویت مورد حمایت اعلام کردیم.
وی خاطرنشان کرد: هنوز نیز تلاش داریم که حمایت از این طرح ها ادامه یابد.

*** اولویت آب و مدیریت منابع آب، اولویت محیط زیست و اولویت در انرژی باید از سه اولویت اول کشور باشند
وی همچنین خاطرنشان کرد: در صدو سی و ششمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف توافق شد که از طریق اولویت گذاری، اولویت های برجسته و بزرگی داشته باشیم که بتوانند مسائل روز جامعه را حل کنند.
وی ادامه داد: این اولویت ها عبارتند از اولویت آب و مدیریت منابع آب، اولویت محیط زیست، اولویت در انرژی و اولویت استحکام درونی نظام جمهوری اسلامی مانند ایمنی و غیره.
ابویی اردکانی گفت: این اولویت ها باید از سه یا چهار اولویت اول کشور باشند و باید همه منابع را حول آنها گرد کنیم.

*** تبعیت از یک قانون منطقی برای تامین منابع اولویت ها
قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف گفت: تجربه اولویت گذاری تاکنون این بود که به چیزی نه گفته نمی شد اما باید از این قانون منطقی 20-80 تبعیت کرد به طوری که 80 درصد منابع به 20 درصد اول اولویت ها تخصیص داده شود.
ابویی اردکانی افزود: اگر این قانون انجام شود می توانیم تا حدودی از مشکلات جامعه را حل کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۱۰:۳۸
پژوهش لرستان : ۶۶۶

poster.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد،  هفتمین همایش سیره علوی، 26 آذر ماه سال جاری، به میزبانی دانشگاه پیام نور لرستان برگزار می شود.

 گفتنی است، همدلی و همزبانی حاکمیت و مردم در سیره علوی، ضرورت اهمیت و جایگاه همدلی و هم‌زبانی در سیره علوی، نتایج و آثار همدلی و همزبانی از دیدگاه امام علی(ع) از جمله محورهای برگزاری این همایش است.

 بر اساس این گزارش، مردم‌سالاری دینی، آزاداندیشی در سیره علوی، نقش امام علی (ع) در همدلی و همزبانی، مسؤولیت‌های متقابل امت و امام در ایجاد همدلی، آسیب‌ها و موانع همدلی و همزبانی از دیدگاه امام علی(ع)، همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت در عهدنامه مالک اشتر از محورهای برگزاری همایش سیره علوی در لرستان است.

 نقش سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی حکومت در همدلی و همزبانی، تجلی وحدت در حکومت علوی، مصلحت‌اندیشی، همگرایی و قاطعیت در سیره علوی، خرد جمعی و تضارب آرا در سیره علوی و مدارا، تعامل و برخورد با مخالفان در سیره علوی از دیگر محورهای برگزاری این همایش است.

 بنابراین گزارش، هفتمین همایش سیره علوی با همکاری بنیاد بین المللی غدیر ، دانشگاه‌های استان و آموزش و پرورش و نظارت مستقیم نماینده ولی فقیه در لرستان برگزار می شود.

سایت همایش ملی سیره علوی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۱۰:۲۸
پژوهش لرستان : ۶۵۹
جمعه, ۲۹ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۵۹ ق.ظ

بسیج و آینده پژوهی

بسیج یعنی ارزش

بسیج و آینده پژوهی

مقدمه

اولین تصوری که از اصطلاح «آینده پژوهی» در ذهن پدید می آید و خواننده گرامی را به پیش بینی وضع آینده، آینده سازی و آینده پژوهی معطوف می کند. تصور بعدی، اصطلاحاتی نظیر فراسوی، چشم انداز، آرمان خواهی و مطلوبیت است که ارتباط منطقی و گاه بسیار نزدیکی با تصورات اولیه دارد.

پیش بینی وضعیت آینده، کوششی است که از چند دهه قبل تاکنون مورد علاقه دانشمندان رشته های مختلف قرار گرفته است؛ زیرا همه می خواهند بدانند مطلوب چیست و چگونه می‌توان به آن دست یافت ؟ برای همین است که هر کس در زندگی وضعیتی را رسم می‌کند تا در آینده به آن برسد. این نکته هم در زندگی فردی و خانوادگی کاربرد دارد و هم در زندگی اجتماعی و سازمانی مورد توجه افراد یک گروه قرار می گیرد. آینده پژوهی به ما کمک می کند تا تهدیدات و آسیبهای احتمالی آینده را بشناسیم و از آن احتراز کنیم و از فرصتهای پیش رو استقبال و استفاده نمائیم.

بسیج و آینده پژوهی

برای ورود به آیندة بسیج، مناسب است اشاره ای به تکوین و سیر گذشته بسیج شود و از نوع مطالعه روند گرایی به آینده بسیج، نظری داشته باشیم.

نگاه امام خمینی (ره) به بسیج، نگاه آینده سازی است؛ زیرا در دوران ظلمت و سیاهی و در سرزمین غربت و در جمع محدودی از یاران خود ایدة تأسیس بسیج را در اندیشه انقلابی خود مستقر می کند. با ورود به ایران و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، بر این مطلب تأکید  می ورزد و در فرصت کوتاه به دست آمده از تهدید عینی، (ورود ناوگان آمریکا به آبهای خلیج  فارس) دستور تشکیل آن را صادر می کند که با اقبال عمومی جوانان روبرومی‌شود.

دهه اول عمر بسیج، دهة تولید فرهنگ و تفکر بسیجی بود که در مدت جنگ هشت ساله تکوین یافت. نبود چشم انداز بسیج در دوره زمانی پس از جنگ که الزاماً می بایست در دوره جنگ پیش بینی می شد، موجب گردید با پذیرش قطعنامه 598 و اعلام آتش بس، فضای روانی – اجتماعی جامعة پس از جنگ، ضرورت بسیج را به خوبی احساس نکند. در نتیجه دوره گذار بسیج، دوره ای طولانی (حدود نیم دهه) را سپری کرد. آینده پژوهی واقع بینانة مقام معظم رهبری باعث شد در نیمه بعدی دهه دوم (73 الی 77)، استراتژی نظامی را رها ساخته و بسیج اجتماعی را به عنوان استراتژی حاکم و مطلوب رواج دهد. (سیرتکوین بسیج، 1381).

با نگاه به گذشتة بسیج، ضرورت آینده پژوهی بسیج روشن می شود. حقیقت این است آنچه در نیمه دوم دهه دوم و نیمه اول دهه سوم در بسیج ایران اتفاق افتاد، رویکرد نظری بسیج را به چالش کشید و با اندیشه ای نو در آستانه قالب دهی به بسیج جدید است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۴ ، ۱۰:۵۹
پژوهش لرستان : ۸۷۲
پنجشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۲۱ ق.ظ

آینده پژوهی مهدوی

https://www.aryanews.com/Incsys/Photo.aspx?image=/Uploads/NewsPics/20140407094527642.jpg&width=300&height=225
آینده پژوهی مهدوی

توجه و نگاه به آینده و کاوش و کنکاش درباره آن به هر شکل جزء آینده‌ شناسی قرار می‌ گیرد؛ چه این نگاه به نیت درک و فهم آینده باشد؛ چه جهت پیش ‌بینی و تعمیم یافته ‌ها؛ چه برنامه‌ریزی و سیاست ‌گذاری‌ های کلان و جزئی و چه بررسی و شناخت اندیشه ‌ها و دیدگاه‌ ها. اما لزوماً آینده پژوهی ـ به معنای مصطلح آن ـ محسوب نمی ‌شود. مهم ترین رکن«آینده‌پژوهی» درک و شناخت سامان‌ مند آینده و ترسیم و تصویر وضعیت ‌های ممکن و محتمل از آن و حرکت به سمت وضعیت مطلوب و مرجّح است. تصویر و ترسیم بشر از آینده، می ‌تواند متکی بر مؤلّفه‌ ها و انگاره‌ های مختلفی باشد؛ از جمله: حدس‌ ها و گمانه‌ زنی ‌های شخصی؛ پیش ‌بینی بر اساس قراین و شواهد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی(برای زمان ‌های کو

تاه مدت و بلند مدت)؛ تجربیات تاریخی و الگوها، قوانین و سنّت‌ های مستخرج از تاریخ(عموماً مبتنی بر فلسفه نظری تاریخ)؛ رویکردهای تجربی مبتنی بر قوانین علمی (قوانین علّی و شرط و مشروط)؛ گمانه زنی ‌ها و خیال‌ پردازی ‌های ادبی، هنری، فلسفی و … (نویسندگان رمان‌های آینده‌نگر و«یتوپیا» نویسان و…)؛ آینده‌ نگری براساس ستاره ‌شناسی، اختربینی، طالع‌ بینی و اوضاع کواکب و … (عموماً بر پایه بعضی از الگوهای مکتوب و ثابت نشده)؛ آینده نگاری رمز گرایانه و رمّالانه و شاعرانه (مبتنی بر بعضی از فنون و علوم ابجد گونه و اعداد و … که به علت رمز آلودگی و دو پهلویی جاذبه خاصی دارد)؛ کشف مجهولات آینده براساس ریاضت ‌های روحی و توجهات و نگرش‌ های شهودی و …؛ آینده‌نگری براساس علم غیبی اولیا و صالحان (مکاشفه و شهود و …)؛ آینده‌ سازی براساس طرّاحی و برنامه ‌ریزی نهادها، مؤسسات و گروه‌ های ذی‌نفع(مبتنی بر تحلیل‌ ها و برداشت ‌های دانشمندان، نظریه ‌سازان و تحلیل‌ گران نظام بین ‌الملل)؛ احتمالات و پیش ‌بینی ‌های مدیریتی، صنعتی، زیست محیطی و …(مبتنی بر پیامدشناسی، پیشرفت‌ شناسی، هشدارگری و…)؛ پیش ‌گویی ‌های وحیانی(مبتنی بر کتاب ‌های آسمانی به خصوص قرآن و روایات معصومین). نگاه به آینده، پیشینه‌ای به فراخنای زندگی بشری دارد و«آینده‌نگری» مسیرها، مراحل و گذرگاه‌ های مختلفی را طی کرده و از گمانه ‌زنی، اختر بینی، یتوپیا نویسی، فلسفة نظری تاریخ و … به«آینده‌پژوهی» رسیده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۴ ، ۱۱:۲۱
پژوهش لرستان : ۷۱۰
چهارشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۳۷ ق.ظ

چرا آینده‌ پژوهی ؟

چرا آینده‌ پژوهی ؟

آینده‌پژوهی
دانستن درباره‌ی آینده همواره یکی از بزرگترین آرزوهای بشر بوده است. رمانها، نمایشنامه‌ها و در پی آنها فیلمهای زیادی درباره‌ی آینده و اتفاقات آن نوشته‌اند که نشان‌دهنده‌ی این میل ذاتی در انسان می‌باشند. جالب است بدانید یکی از کسانی که برای اولین بار سراغ آینده و آینده‌پژوهی رفت، اچ جی وِلز، رمان‌نویس مشهور انگلیسی بود که بسیاری از کارهای وی آینه‌ای رو به دنیای آینده هستند. "ماشین زمان"، "جهان آینده"، "جنگ دنیاها"، مرد نامرئی" و بسیاری از آثار دیگر وی همواره منعکس‌کننده‌ی دغدغه‌ی بشر درباره‌ی آنچه اتفاق خواهد افتاد، می‌باشند.
این دغدغه تنها به دنیای داستان‌گویی خلاصه نمی‌شد و ذهن بسیاری از فلاسفه‌ی مشهور نیز با این موضوع درگیری ناگسستنی داشت. برای نمونه کی‌یِر‌کگارد، فیلسوف مشهور دانمارکی قرن بیستم در جایی می‌گوید: زندگی را تنها می‌توان با نگاه به عقب درک کرد اما همیشه باید رو به آینده زندگی کرد. توماس فِرِی، آینده‌پژوه معروف نیز با بیان همین دغدغه، عنوان می‌کند که ما با اطلاعاتی که درباره‌ی گذشته داریم، آینده را می‌سازیم و این یعنی اینکه بسیاری از فرصتها و شانسها را از دست خواهیم داد.
اگر کمی فکر کنیم می‌بینیم که حق با فری است. ما همیشه آینده‌ی خود را با استفاده از اطلاعات گذشته می‌سازیم، اطلاعاتی که با گذشت زمان کارآیی و دقت خود را از دست می‌دهند چون کمتر اطلاعاتی را می‌توان یافت که این ویژگی را داشته باشند که در هر مکان و زمانی قابل استفاده باشند. این حقیقت، متفکرین را به فکر واداشت که به جای وابستگی کامل به گذشته برای دانستن درباره‌ی آینده، سراغ الگوهای جاری بروند و بر اساس آنها و پس از طی مراحل خاصی به پیش‌بینی آینده بپردازند. این فرایند آینده‌پژوهی نام دارد و در دنیای امروز از مباحث بسیار کلیدی و حساس محسوب می‌شود. اهمیت آینده‌پژوهی آنچنان زیاد است که مراکز بسیاری از جمله مرکز آینده‌پژوهی در بریتانیا، فدراسیون آینده‌پژوهی جهانی و دپارتمان آینده‌پژوهی در دانشگاه هاوایی به وجود آمده‌اند تا درباره‌ی آینده زودتر از موعد مقرر آن اطلاع یابند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۴ ، ۱۱:۳۷
پژوهش لرستان : ۶۳۶

تحقیق در علوم انسانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۴ ، ۰۸:۵۱
پژوهش لرستان : ۶۰۱