پژوهش لرستان

به مطالعه ، تحقیق و پژوهش اهمیت بدهید. مقام معظم رهبری

پژوهش لرستان

به مطالعه ، تحقیق و پژوهش اهمیت بدهید. مقام معظم رهبری

پژوهش لرستان
بسم الله الرحمن الرحیم
این سایت جهت اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری استان لرستان ایجاد گردیده است.
نظرات پیشنهادی خود را در انتهای مطالب برای ما بفرستید.
و ما توفیقی الا بالله العلی العظیم
مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری استان لرستان
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
طراحی سامانه "نان" برای احصای نیازهای بخش خصوصی و دولت در وزارت علوم

طراحی سامانه "نان" برای احصای نیازهای بخش خصوصی و دولت در وزارت علوم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، تهدیدها به فرصت تبدیل کرد، تاکنون دانشگاه‎‌ها سیستماتیک نبوده‌اند، در حال طراحی سیستم نظام ایده‌ها و نیازها به عنوان "نان" هستیم، نیازهای صنایع خصوصی و دولتی در این سامانه جمع‌آوری خواهد شد و سپس رساله‌های دانشجویان دکتری و ارشد به سمت رفع این نیازها هدایت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه امروز دنیا بر اساس علم و فناوری به پیش می‌رود، عنوان کرد: امروزه جوامعی که حاکمانشان دانش‌پذیر باشند، نجات پیدا خواهند کرد، اما حاکمانی که دانش‌گریز باشند، غرق می‌شوند، در اقتصاد امروز دنیا دانش و فناوری حرف اول را می‌زند، همچنین در بحث اقتصاد دو رکن سرمایه و نیروی انسانی تاثیر دارد.

زلفی‌گل افزود: اگر سرمایه و نیروی انسانی نتواند به پشتوانه علم، دانش و فناوری به‌کار گرفته شود، قطعا اقتصاد آن جامعه از میدان رقابت حذف می‌شود، امروز جوامع مختلف متوجه شده‌اند که برای ماندن در گود رقابت باید کارشان را بر مبنای علم، فناوری و نوآوری قرار دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه نباید محصول تولیدی در بازار رقابت‌پذیر باشد، خاطرنشان کرد: اگر محصولی را تولید کنید که رقابت‌پذیر باشد، بقیه نیز می‌توانند آن را تولید کنند، بنابراین تولید محصولات باید بر مبنای ایده و نوآوری باشد، آن زمان می‌توان یکه‌تاز تولید و کسب ثروت بود.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها در جامعه نقش منحصر به‌فرد دارند، توضیح داد: دانشجویان، اساتید و دانش‌پژوهان در بحث علم و فناوری پیشرو هستند، در جوامع پیشرفته حاکمان قدردان این قشر هستند و نقش آن‌ها در جامعه تعیین‌کننده است.

زلفی‌گل بیان کرد: برای کسب استقلال سیاسی در کشور هزینه‌های بسیاری را داده‌ایم و هم‌چنان نیز هزینه می‌دهیم، قطعا حفظ این استقلال از اهمیت بالایی برخوردار است، برای حفظ این استقلال باید در بحث علم و فناوری در جهان سرآمد شویم، به همین جهت باید قدردان معلمان و اساتید باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برای پیشرفت جامعه و حاکمان دانش‌پذیر باشند، تصریح کرد: امروز شاهدیم که مردم برای کسب علم و تحصیل هزینه پرداخت می‌کنند، در چنین جامعه‌ای باید مسئولان نیز این‌گونه باشند، با این نوع نگاه می‌توان شاهد پیشرفت و توسعه در کشور بود، استقلال کشور به راحتی به دست نیامده است که به راحتی آن را از دست بدهیم.

وی افزود: خدمت به نسل جوان یک توفیق است، شهدای بسیاری تقدیم انقلاب اسلامی شد تا مسئولان بر پست‌های مدیریتی تکیه کنند، بنابراین اگر فردی سهل‌انگاری کند باید پاسخگوی کار خود باشد.

زلفی‌گل تاکید کرد: وظیفه اساتید تنها درس دادن نیست، بلکه باید شیوه زندگی، ایمان، فرهنگ، اخلاق، مودت، مردانگی و ... نیز به دانشجویان آموزش داده شود، امروز دانشگاه‌ها در خلق ثروت، امنیت، آرامش، فرهنگ و ایمان نیز تاثیرگذار هستند، نباید این مسائل را دست کم بگیریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه اگر حاکمان به‌دنبال ساختن جامعه هستند باید بر وزارتخانه‌های متولی علم، فناوری و پژوهش سرمایه‌گذاری کنند، گفت: بنابراین انتظارات از اساتید بالا است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دشمنان نقاط قوت کشور از جمله رهبری، امنیت و سپاه پاسداران را نشانه گرفته‌اند، یادآور شد: باید با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها تهدیدها به فرصت تبدیل کرد، تاکنون دانشگاه‎‌ها سیستماتیک نبوده‌اند، در حال طراحی سیستم نظام ایده‌ها و نیازها به عنوان "نان" هستیم، نیازهای صنایع خصوصی و دولتی در این سامانه جمع‌آوری خواهد شد و سپس رساله‌های دانشجویان دکتری و ارشد به سمت رفع این نیازها هدایت می‌شود.

زلفی‌گل تصریح کرد: توسعه با توصیه امکانپذیر نیست، یکی از انتقادات به دانشگاه‌ها این است که کارهای تحقیقاتی آن‌ها نیازهای جامعه را برطرف نمی‌کند، امروز تحقیقات به سه صورت بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای بوده که در بحث کاربردی کردن تحقیقات دچار مشکل هستیم، اما نباید نتیجه زحمات را نادیده گرفت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باید اثربخش باشند، گفت: در گام اول باید رتبه علمی کشور در منطقه حفظ شود و سپس ارتقا پیدا کند، دستاوردهای دانشگاه در کشور قابل مشاهده است، جامعه بدون دانشگاه معنا و مفهوم ندارد و باید این مسئله را بروز و ظهور بدهیم.

ایسنا

سامانه نان چگونه کار می کند؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی