پژوهش لرستان

به مطالعه ، تحقیق و پژوهش اهمیت بدهید. مقام معظم رهبری

پژوهش لرستان

به مطالعه ، تحقیق و پژوهش اهمیت بدهید. مقام معظم رهبری

پژوهش لرستان
بسم الله الرحمن الرحیم
این سایت جهت اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری استان لرستان ایجاد گردیده است.
نظرات پیشنهادی خود را در انتهای مطالب برای ما بفرستید.
و ما توفیقی الا بالله العلی العظیم
مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری استان لرستان
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر 95 (1)

همایش تجلیل از پژوهشگران و فعالان علمی در دانشگاه لرستان برگزار شد

به مناسبت فرارسیدن هفته ملی پژوهش، همایش تجلیل از پژوهشگران نمونه و فعالان علمی استان برگزار شد.

در این همایش که در سالن اجتماعات دانشگاه لرستان به انجام رسید، با حضور حجت الاسلام و المسلمین میرعمادی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه خرم آباد، غضنفری(معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار)، دکتر کوروش ساکی (رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان)، دکتر عزیزی(رئیس دانشگاه لرستان)، و جمعی دیگر از ممسئولین و متخصصان استان ، از 70 پژوهشگر برتر، فعال علمی، دانشجویان ودانش آموزان فعال در عرصه تحقیق و پژوهش تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

حجت الاسلام و المسلمین میرعمادی نماینده ولی فقیه در لرستان در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته‌ی پژوهش و تبریک روز دانشجو از برگزار کنندگان همایش تشکر کردند و تجلیل از پژوهشگران را اقدامی شایسته قلمداد کردند و درخصوص ماهیت پژوهش عنوان کردند: پژوهش اساس پیشرفت و تحول در جامعه، تولید اندیشه،علم، ثروت و چیز نویی را در جامعه عرضه کردن است.

امام جمعه خرم آباد خاطرنشان کردند: اگر بدانیم چگونه و برای چه کاری پژوهش انجام دهیم می توانیم میزان پیشرفت جامعه را ارزیابی کنیم.ایشان همچنین در مورد نقش پژوهش در پیشرفت جامعه عنوان کردند: پژوهش وقتی ملاک پیشرفت است که شاگردان از اساتید با سوادتر باشندو اگر دانشگاهها توانستند دانشجویانی با سواد بیشتر از اساتید را تحویل دهند باعث پیشرفت در آن جامعه خواهند شد.

نماینده ولی فقیه در استان همچنین به جایگاه پژوهش در دین مبین اسلام اشاره کردند و تأکید کردند: پژوهش اساس دین و خرد چراغ هدایت و همه چیز بر پایه ی پژوهش است. ایشان افزودند: در روایات از پژوهشی که منجر به تولید علم شود به هدیه الهی تعبیر شده است که این جایگاه مهم پژوهش به ویژه پژوهشی که تولید علم کند را می رساند.

حجت الاسلام و المسلمین میرعمادی در ادامه به سیر تکامل پژوهش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداختند و در این خصوص ابراز داشتند: بعد از انقلاب ما در انتقال دانش چه در حوزه پرورش اساتید و چه افزایش دانشجو دستاوردهای قابل ملاحظه ای داشته ایم اما حقیقتا در امر پژوهش آن طور که باید خوب عمل نکردیم.

امام جمعه خرم آباد در پایان بر ضرورت وجود کرسی های آزاد اندیشی در جهت ارائه ی پژوهشها تأکید کردند و خاطر نشان کردند: پیرو بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) کرسی های آزاد اندیشی باید هرچه بیشتر در دانشگاهها پایه ریزی شوند که بتواند محلی برای ارائه ی پژوهش و بارش آنها از محلی به محل دیگر باشد.

غضنفری معاون هماهنگ کننده اقتصادی و منابع انسانی استاندار نیز در این مراسم علم و دانایی را به عنوان عنصر مهمی از توسعه قلمداد و دانایی را در گرو دسترسی سریع به منابع دانست و گفت: در مسیر پیشرفت علمی موفقیتی حاصل نخواهد شد مگر با خلاقیت پژوهشگران که این ضرورت توجه دولت به مقوله پژوهش را می رساند.

وی فرآیندی بودن، منظم بودن و کشف حقیقت را سه مقوله مهم هر پژوهش عنوان کرد و گفت: سخت افزار، نرم افزار و نیروی انسانی سه ابزار ویژه ی پژوهش است که باید حتما فراهم شوند. غضنفری خاطرنشان کرد: اگر تولید پایدار می خواهیم قطعا پژوهش از اتلاف وقت می کاهد و باعث کاهش ریسک تصمیم گیری خواهد شد و این ضرورت بهره گیری بخش اقتصادی، اجرایی و تولیدی کشور از پژوهش را می رساند.

معاون هماهنگ کننده اقتصادی و منابع انسانی استاندار از تأمین سرمایه و همکاری دستگاههای مختلف به عنوان دو مطالبه ی اصلی پژوهشگران یاد کرد و در این باره گفت: طی صحبت هایی که با استاندار محترم داشتیم بنا بر این شد تا با همکاری دانشگاههای استان و پیگیری آقای ملکی مدیر برنامه ریزی استانداری نشست هایی جهت بررسی و رفع مشکلات پژوهشگران برگزار شود.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان در ادامه همایش از مغز ایرانی به عنوان بزرگترین سرمایه کشور یاد کرد و گفت: جوانان مستعد ما همواره ثابت کردند که ظرفیت های  بسیار بالایی در زمینه ی علم، پژوهش و البته فناوری دارند اما متأسفانه ما نتوانستیم از این ظرفیت ها بهره های لازم را ببریم.

دکتر کوروش ساکی خاطرنشان کرد: زمانی ما این بهره را خواهیم برد که تولیت کارهای تحقیقات و فناوری را به دانشگاهها واگذار کنیم.وی افزود: از دیگر معضلاتی که ما با آن مواجه هستیم این است که در دانشگاهها کمتر به فضای پژوهش و تحقیقات توجه می شود و بیشتر نگاهها متوجه بحث آموزش و صدور مدرک است.

وی ادامه داد: ما ثابت کردیم هر گاه در اموراتی از مقوله ی تحقیق و پژوهش با اتکا به توانایی های جوانانمان استفاده کردیم جهان را به واکنش واداشتیم. دکتر ساکی گفت: بحث تکنولوژی سلول های بنیادی، فناوری نانو و هوا فضا تأییدی بر این ادعاست که امیدوارم دیدگاهی در کشور حاکم شود که ما در کلیه ی امور از ظرفیت های پژوهشی مان بهره بگیریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در پایان خاطرنشان کرد: با تمام تفاسیر عنوان شده همواره عده ای هستند که وقت و زندگی شان را صرف تحقیق و پژوهش برای بهره مندی افراد جامعه می کنند که جای تقدیر دارد.

گفتنی است در پایان همایش از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی که در دانشگاه لرستان دایر است بازدید به عمل آمد.

وحید کاظمی خبرنگار وبدا

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر 95 -2

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر 95 -3

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی