پژوهش لرستان

به مطالعه ، تحقیق و پژوهش اهمیت بدهید. مقام معظم رهبری

پژوهش لرستان

به مطالعه ، تحقیق و پژوهش اهمیت بدهید. مقام معظم رهبری

پژوهش لرستان
بسم الله الرحمن الرحیم
این سایت جهت اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری استان لرستان ایجاد گردیده است.
نظرات پیشنهادی خود را در انتهای مطالب برای ما بفرستید.
و ما توفیقی الا بالله العلی العظیم
مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری استان لرستان
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

چکیده طرح پژوهشی -عکس

عنوان طرح : شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی برای استان لرستان

کارفرما : سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان لرستان

دانشگاه مجری : دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)

مجری پژوهشگر : دکتر رضا معبودی

ناظر : دکتر محبوبه دلفان

سال خاتمه : 1401

چکیده : دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی به عنوان یکی از مهمترین اهداف هر کشور در سطح ملی و منطقه ای محسوب میشود که همواره توجه سیاستگذاران را به خود جلب کرده است. با توجه به اهمیت موضوع، طرح حاضر سهم عوامل موثر بر تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی در لرستان را محاسبه کرده است. برای این منظور نخست سهم عوامل موثر بر رشد اقتصادی واقعی در لرستان بر پایه سه الگوی رشد برآورد شده اند. سپس سهم عوامل موثر بر تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی در هریک از الگوها محاسبه شده اند. در نهایت میزان تغییرات سهم ها از میزان واقعی سهم اندازه گیری شده است.

نتایج الگوی اول نشان میدهند موجودی سرمایه فیزیکی بیشترین سهم از رشد اقتصادی واقعی و مطلوب را به خود اختصاص میدهد. توسعه مالی و نابرابری درآمد نیز به ترتیب کمترین سهم از رشد اقتصادی واقعی و هدفگذاری شده را دارا می باشند. همچنین به منظور تحقق رشد 8 درصدی در لرستان لازم است سهم موجودی سرمایه فیزیکی، تجارت و اندازه دولت از رشد اقتصادی به ترتیب 2.47 ،58.3، و 0.76 درصد افزایش و سهم نابرابری درآمد، تورم و توسعه مالی به ترتیب 45 ، 8.59 ، 2.93 درصد کاهش یابند.

یافته های حاصل از برآورد الگوی دوم نیز نشان میدهند موجودی سرمایه فیزیکی بیشترین سهم و نابرابری درآمد کمترین سهم از رشد اقتصادی واقعی و هدفگذاری شده را به خود اختصاص میدهند. همچنین برای تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی در لرستان لازم است سهم نابرابری درآمد و تورم از رشد اقتصادی به ترتیب 96.11 و 12.09 درصد کاهش و سهم سرمایه اجتماعی، موجودی سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی و اشتغال به ترتیب 20.85 ، 0.42 ، 14.9 و 15.27  درصد افزایش یابند.

براساس الگوی سوم نیز بخش خدمات بیشترین و بخش معدن کمترین سهم از رشد اقتصادی واقعی و هدفگذاری شده را به خود اختصاص میدهند. علاوه براین به منظور تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی در استان باید سهم بخش کشاورزی و معدن از رشد اقتصادی به ترتیب 8.1 و 24.8 درصد افزایش و سهم بخش صنعت و  بخش خدمات از رشد اقتصادی به ترتیب 5.38 و 2.81 درصد کاهش پیدا کنند.

کلید واژه ها: رشد اقتصادی، رویکرد ارزش شیپلی-اون ، استان لرستان

pdf1 دریافت فایل چکیده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی